Karl Lagerfeld versterkt duurzaamheidsstrategie met proefproject Repair Atelier

12 juni 2024

Het vervoeren van kleding is een complexe aangelegenheid. En het is onvermijdelijk dat sommige kledingstukken onderweg van de fabriek naar het distributiecentrum beschadigd raken. Maar dankzij een proefproject dat modemerk Karl Lagerfeld lanceerde in samenwerking met Bleckmann, hoeft transportschade niet het einde te betekenen voor kleding.

Een tweede kans voor beschadigde kleding

Het Repair Atelier-programma heeft als doel kledingafval te verminderen door een circulaire oplossing te creëren voor beschadigde pre-consumer kleding (kledingstukken die nooit zijn verkocht of gedragen). Vanaf 2023 werkte het merk nauw samen met de experts op het gebied van circulaire mode van Bleckmann - The Renewal Workshop (TRW) - om een vernieuwingsoplossing op maat te ontwikkelen.

Dit omvatte het opzetten van een speciaal reparatiestation in Bleckmann’s magazijn in Almelo, Nederland, waar een van onze Renewal Workshop hubs is gevestigd. Het team in Almelo begon met het beoordelen van 100 B- en C-kwaliteit pre-consumer producten op hun vernieuwings-potentieel. Daarna gingen ze aan de slag om ze te repareren met behulp van TRW's eigen vernieuwingsproces.

Het resultaat? 57 van de 100 artikelen werden gerepareerd tot A-kwaliteit, klaar voor de verkoop. “Bleckmann en The Renewal Workshop hebben echt samengewerkt aan dit initiatief”, zegt Rudy Boogaard, Senior Director Operations & Supply Chain. "Bleckmann is de beste partner in zijn klasse op het gebied van vernieuwing.”

Kledingvernieuwing in de schijnwerpers

Ter gelegenheid van de Maand van de Aarde in april werd de gerepareerde kleding verkocht als onderdeel van een exclusieve exclusief assortiment dat verkrijgbaar was in de Batavia Stad fashion outlet in Nederland. Het merk ontwikkelde speciaal marketingmateriaal om de lancering te vieren, met bewegwijzering in de winkel en op maat gemaakte houten hangtags die in de toekomst hergebruikt kunnen worden om afval te minimaliseren.

De marketingafdeling van Karl Lagerfeld creëerde ook stijlvolle beelden en videocontent waarin onze Renewal Workshop-teams hard aan het werk waren om de kledingstukken te repareren. Deze werden gedeeld door het merk en de Batavia Stad outlet via verschillende kanalen, waaronder LinkedIn en e-nieuwsbrieven - een geweldige manier om dit belangrijke initiatief onder de aandacht te brengen.

Op weg naar een circulaire modetoekomst

Karl Lagerfeld heeft al een aantal initiatieven genomen om de impact op het milieu te verminderen, van verantwoorde inkoop van grondstoffen tot recyclebare en gerecyclede verpakkingen. En het Repair Atelier vormt een spannende aanvulling op de duurzaamheidsreis van het merk en laat zien dat het zich wil inzetten voor duurzamere activiteiten.

“Als onderdeel van onze Karl Cares duurzaamheidsstrategie zetten we ons in om onze impact op de planeet te verminderen,” legt Timothy Dreijer, SVP voor Retail, Supply Chain & Operations, IT en Legal Affairs bij Karl Lagerfeld uit. “Het onderzoeken van nieuwe circulaire bedrijfsmodellen om een langere levensduur van onze producten te garanderen is een belangrijk onderdeel van deze reis.”

Vooruitgang boeken op het gebied van duurzaamheid

Kledingreparatie biedt een strategische kans om de milieu-impact van de activiteiten van modemerken te verminderen. Volgens de Ellen McArthur Foundation kan het implementeren van een reparatiemodel leiden tot een vermindering van de uitstoot van broeikasgassen tot 31% vergeleken met het gebruikelijke lineaire model. En geïnspireerd door het succes van het eerste pilotprogramma is het Karl Lagerfeld team enthousiast over de mogelijkheid om zijn circulaire activiteiten uit te breiden.

“We onderzoeken momenteel een toekomstige schaalvergroting van de Repair Atelier pilot,” concludeert Rudy. "Er is potentieel om tot 8.000 pre-consumer artikelen per jaar te vernieuwen, wat een volgende grote stap zou zijn in de verdere integratie van circulariteit in ons bedrijf. We kijken ernaar uit om met Bleckmann en The Renewal Workshop te bespreken hoe we kunnen overstappen op een volwaardig reparatieprogramma en onze duurzaamheidsambities kunnen blijven nastreven."

Download materialen
Meer weten?